میکسر دی جی

میکسر دی جی

مقدمه

برخی از دی جی ها از این میکسر ها استفاده می‌کنند تا در محل هایی که موسیقی در حال پخش است موسیقی به صورت یکپارچه پخش شود. در جی های هیپ هاپ سعی می‌کنند که با استفاده از این میکسر ها و پلیر هایی که به آنها متصل است آهنگ ها را ریمیکس کنند و آهنگ ها و صدا های جدیدی بسازند.

دی جی هایی که در دنس کلاب ها و کار های موسیقی الکترونیک کار می‌کنند سعی می‌کنند که آهنگ ها را به صورت نرم و آرام عوض کنند.
منبع صدا برای این میکسر ها می‌تواند صفحه فنوگراف ، نوار کاست ، سی دی و یا در دنیای امروز فلش مموری و یا لپ تاپ و تبلت و… باشد.

میکسر های دی جی ( DJ ) دارای خروجی هدفون هستند که به دی جی اجازه می‌دهد آهنگ بعدی را قبل از اینکه شنونده ها بشنوند ، شنیده و تنظیم کند. بسیاری از میکسر های ارزان دی جی دارای دو کانال می‌باشند اما میکسر های حرفه‌ای تر ممکن است دارای چهار کانال ورودی اصلی باشند.

 

میکسر دی جی

 

تفاوت با میکسر های استدیویی

میکسر های دی جی در مقایسه با میکسر های استدیویی و یا سیستم های تقویت صوت بسیار کوچک تر هستند. در حالی که یک میکسر سیستم تقویت صوتی تا 24 کانال و بیش تر و میکسر های استدیویی ممکن است تا 96 کانال ورودی داشته باشند اما میکسر های دی جی معمولا دو تا چهار کانال اصلی ورودی دارند.

قابلیت ها

قابلیت کلیدی این میکسر ها این است که می‌توان آهنگی را که به کانال فرستاده شده است را در حالی که فیدرش بسته است و در خروجی اصلی پخش نمی‌شود ، به هدفون فرستاد و در هدفون ها گوش کرد. این کار توسط دکمه ی cue انجام می‌شود.

هر کانالی که این کلیدش فعال باشد،سیگنالش را بدون وابستگی به فیدر کانال به خروجی هدفون ها خواهد فرستاد. یکی دیگر از قابلیت های کلیدی این میکسر ها کراس فیدر است. کراس فیدر،یک فیدر افقی است که با به چپ بردن آن تنها صدای کانال چپ به خروجی می‌رود و با به راست بردن آن تنها صدای کانال راست.

میکسر های چهار کانال دارای کلید انتخاب برای هر کانال می‌باشند که می‌توان تعیین کرد هر کانال به کراس فیدر، به قسمت 1 یا 2 برود. اگر کراس فیدر در وسط باشد صدای هر دو کانال با هم میکس شده و به خروجی می‌روند.

 

قابلیت های میکسر دی جی

 

آمپلی فایر

برخی از میکسر های دی جی به خصوص حرفه ای ها و گران قیمت تر ها و انهایی که مخصوص فنوگراف ها باشند،دارای پری آمپلی فایر فونوگراف هستند تا بتوانند دک های صفحه ای را به خود متصل کنند.

سیگنالی که از صفحات فونوگراف گرفته می‌شود بسیار ضعیف است و نمی‌توان آنرا بدون تقویت کردن به آمپلی فایر ها فرستاد.

دی جی میکسر ها همچنین برای ریکورد کردن و ریمیکس کردن نیز به کار می‌روند. اکولایزر های مورد استفاده در این میکسر ها معمولا اکولایزر سه بانده برای هر کانال است و از ولوم های چرخشی استفاده می‌کنند.

همچنین از سال 2010 به بعد روی دی جی میکسر ها می‌توان افکت نیز یافت که می‌تواند دیجیتالی یا الکترونیکی باشد. افکت هایی همچون ریورب ، اکو و… .

برخی از این میکسر های گران تر دارای کارت صدای یو‌اس‌بی ( USB ) نیز می‌باشند تا بتوان آنها را به راحتی به کامپیوتر ها متصل نمود. بدون اینکه کارت صدای اضافه مورد نیاز باشد.

دی جی میکسر ها معمولا دارای یک ورودی میکرفون نیز می‌باشند که به DJ ها اجازه ی گفتن اعلانات و آگهی ها را می‌دهد!

یک کلید به نام kill که در برخی از DJ میکسر ها وجود دارد و وظیفه ی آن قطع یک کانال و یا یک باند فرکانسی از اکولایزر است.

همچنین میکسر ها دارای صوت سنج ها نیز در کنار هر کانال و برای خروجی ها،میباشند که قدرت سیگنال را بر حسب دسی بل نمایش می‌دهد.

 

آمپلی فایر در میکسر دی جی

 

خروجی

خروجی این میکسر ها معمولا به آمپلی فایر های قدرت برای تقویت سیگنال و فرستادن آن به بلندگو ها ، متصل می‌شود.

اگر دی جی ها در حال انجام میکس در ایستگاه های رادیویی یا تلوزیونی باشند آنگاه خروجی میکسر شان به میکسر اصلی که برای ارسال امواج رادیویی به کار می‌رود ، فرستاده می‌شود.

اگر DJ در حال ضبط یک کار در استدیو باشد ، آنگاه خروجی میکسرش به میکسر اصلی متصل می‌شود و سپس ، سیگنال به ریکوردر که می‌تواند سی‌دی ، مموری و یا نوار کاست باشد فرستاده می‌شود.

در برخی از موارد مثلا اجرا های زنده ای که به تلوزیون نیز فرستاده می‌شود ، خروجی این میکسر ها به میکسر اصلی وصل می‌شود تا هم به فرستنده برود و هم به آمپلی فایر های اصلی.

همچنین برخی از میکسر های DJ ، به جز هدفون ، دارای خروجی برای اسپیکر مانیتورینگ نیز می‌باشند که بتوان مستقیم ، صدای پخش شده در سیستم را مانیتور کرد. (BOOTH در میکسر زیر)

 

خروجی های میکسر دی جی

 

منبع قدرت

معمولا این میکسر ها از برق AC شبکه تغذیه می‌کنند اما برخی ، که برای کارهای پرتابل ساخته شده اند ، می‌توانند با باطری نیز کار کنند که خروجیشان به سیستم صوتی ای فرستاده می‌شود که آنهم با باطری کار می‌کند.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر