ورودی میکروفن میکسر

ورودی میکروفن میکسر

مقدمه

این ورودی که در میکسر ها به ورودی Mic نیز معروف است معمولا دارای کانکتور XLR است. از این کانکتور معمولا برای اتصال میکروفن به میکسر ها استفاده می‌شود. این نوع ورودی به cannon نیز معروف است.

پس اگه یه جایی شنیدید که میگن کابل cannon زیاد تعجب نکنید. پیشنهاد می‌کنم برای درک بهتر این مطلب بخش کانکتور های صدا را مطالعه کنید. تا اونجایی که یادم میاد همه میکروفن ها دارای کانکتور های cannon هستند به جز میکروفن های قدیمی که تا اونجایی که یادم میاد کانکتور اونا بنونی بود. این ورودی به شدت کم سروصدا است و به طور کلی هر میکروفنی می‌تواند به آن متصل شود.

من به شما پیشنهاد می‌کنم برای اتصال میکروفن به این ورودی از سیم میکروفن های مرغوب استفاده کنید چراکه استفاده از کابل غیر استاندارد و عدم لحیم‌کاری صحیح می‌تونه باعث خرابی قطعات الکترونیکی میکسر یا ایجاد نویز در صدای ورودی شما شود. حتی اگر باعث ایجاد نویز هم نشود قطعا باعث تضعیف صدا خواهد شد.

دکمه فانتوم پاور در ورودی میکسر

هنگامی که میکروفن های کندانسوری به میکسر ها متصل می‌شوند باید به این نکته توجه کنید که باید دکمه فانتوم پاور ( Phantom Power ) فعال کنید. مکان این دکمه در میکسر های مختلف متفاوت است و حتی یک سری تبدیل برای میکسر ها وجود دارد که با استفاده از یک باتری ورودی را به فانتوم پاور تبدیل می‌کند. در واقع شما با فعال کردن دکمه فانتوم پاور برق 48+ ولت را از طریق میکسر وارد میکروفن می‌کنید. من در یک مطلب جداگانه به این موضوع می‌پردازم. فقط در همین حد بدونید که وقتی از میکروفن ها داینامیک استفاده می‌کنید باید این دکمه را خاموش کنید.

لطفا در صورتی که در مطالب بالا دچار هرگونه مشکل یا ابهامی شدید از بخش نظرات آن‌را به ما اطلاع دهید تا ما آن‌را اصلاح کنیم.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر
نظرات
22/11/1401 04:16 ب.ظ
سلام خسته نباشید میخواستم سوال کنم آیا پاور میکسر دایناکورد۶۰۰ سری ۲ آلمان دکمه فانتوم پاور دارد؟ اگر دارد
کجای دستگاهه اگر ندارد چطور میشه از این میکسر با میکروفن کاندانسر استفاده کرد
23/11/1401 12:29 ق.ظ
سلام
وقتتون بخیر
دایناکورد 600 سری 3 همانند مابقی دستگاه های دایناکورد در زیر 6 ورودی اصلی میکروفن دکمه فانتوم پاور دارد. البته این دکمه به تمامی ورودی های میکروفن، 48 ولت می‌افزاید.
تا جایی که من میدانم در دایناکورد 600 سری 2 این دکمه وجود ندارد و شما عملا از طریق خود دستگاه نمی‌توانید ورودی دستگاه را به فانتوم تغییر دهید.
برای این کار من به شما پیشنهاد میکنم از تبدیل های فانتوم استفاده نمایید. حتی شاید بتوانید با یک مدار با استفاده از یک باطری، یک خازن و چندین قطعه دیگر خودتان این تبدیل را درست نمایید.
در بازار مدل هایی از تبدیل فانتوم پاور وجود دارد که تجربه نشان داده تبدیل هایی که از منبع تغریه بدون باطری استفاده می‌کنند کیفیت بهتری دارند.
این دستگاه‌ها عموما با استفاده از یک اداپتور به برق متصل می‌شوند. من به شما پیشنهاد میکنم چنانچه برای کارهای حرفه‌ای قصد تهیه فانتوم پاور مجزا را دارید از یکی از موارد زیر استفاده نمایید:
Mackie M48
Behringer PS400
ART Phantom II Pro
Pyle PS430