ولوم های خروجی صدا در هر ردیف

ولوم های خروجی صدا در هر ردیف

مقدمه

به جز میکسر های آنالوگ قدیمی معمولا توی همه‌ی میکسر ها ما یکسری ولوم برای گرفتن خروجی توی هر ردیف صدا داریم. ممکنه شما بخواهید برخی از لاین هارو به صورت جداگانه ریکورد کنید.

یا بخواهید به دلایل مختلف جداگانه از آن‌ها خروجی بگیرید. مثلا برای باند های اکتیو بتوانید صدای آن‌ها را جداگانه کنترل کنید. یا مثلا در خیلی از هیات ها صدای مداح و ذاکر به طور جداگانه ریکورد می‌شود.

این ولوم های خروجی می‌تواند به ما کمک کند تا ما این خروجی ها را از هر لاین بگیریم.

خب من در این مطلب میخوام به سه موضوع بپردازم:

  • ولوم های آیوکس در میکسر دایناکورد
  • ولوم های مون در میکسر دایناکورد
  • خروجی ها در میکسر های دیجیتال

ولوم های آیوکس در میکسر دایناکورد

در میکسر ها معمولا این ولوم ها در زیر اکولایزر پارامتریک قرار دارد. ولی در میکسر های دایناکورد این ولوم ها در زیر ولوم های افکت ( FX ) قرار دارد. در میکسر های دایناکورد ولوم های آیوکس ( Aux ) و ولوم های مون ( Mon ) دارای افکت مستقل هستند.

معمولا از ولوم های آیوکس ( Aux ) به دلیل داشتن کیفیت مطلوب برای ریکورد صدا استفاده می‌شود. البته این ولوم برای گرفتن خروجی از یو‌اس‌بی ( Usb ) نیز کاربرد دارد که من در مطالب آینده آن را توضیح خواهم داد.

یه نکته‌ی دیگری که در اینجا وجود دارد این هست که دکمه قطع صدا ( Mute ) که در پایین هر لاین قرار دارد بر روی این ولوم تاثیر دارد. این بدین معناست که در صورتی که این دکمه روشن باشد ، شما از این ولوم خروجی صدایی نخواهید داشت.

 

ولوم های آیوکس در میکسر دایناکورد

 

ولوم های مون در میکسر دایناکورد

این ولوم ها با این نام در تمام میکسر های آنالوگ وجود ندارد. ولوم های مون ( Mon ) در میکسر های دایناکورد در زیر ئو ولوم آیوکس ( Aux ) قرار دارد. کاربرد این ولوم ها معمولا اتصال مانیتور به میکسر است.

البته که می‌توان از این خروجی برای ریکورد صدا ، سری کردن دستگاه های میکسر و پاور ها و مانیتور کردن باند های اکتیو استفاده کرد. البته این هم باید بگویم که خروجی افکت این خروجی ها ضعیف است.

پس برای خروجی باند های اکتیو گزینه مناسبی نیست. در واقع من به شخصه بار ها به این موضوع برخوردم که کیفیت این خروجی ها به نسبت ولوم های آیوکس پایین تر است. و در زمانی که مداح یا خواننده روی گام های بالا شروع به خواندن می‌کند ، صدای افکت به سختی شنیده می‌شود. و یل حتی در مواردی صدای افکت دیستورت می‌شود.

 

ولوم های مون در میکسر دایناکورد

 

خروجی ها در میکسر های دیجیتال

در واقع ساختار قراردادن ولوم هایی برای خروجی توی هر ردیف از صدا مختص میکسر های آنالوگ هست. میکسر های دیجیتال اصلا به این نوع ساختار احتیاجی ندارند. هر چند برخی از این میکسر ها از این ساختار پشتیبانی می‌کنند.

در میکسر های دیجیتال شما محدودیت چندانی برای خروجی گرفتن از یک لاین صدا نخواهید داشت. در میکسر های دیجیتال شما می‌توانید خروجی ها را به طور دیجیتالی برای دستگاه تعریف کنید. مثلا یه ردیف صدا میتونه ده تا خروجی داشته باشه.

در واقع این یکی از دلایل برتری میکسر های دیجیتالی هست. به همین خاطر توی برنامه هایی که تعداد خروجی ها زیاد هست ، مثل کنسرت ها بیشتر از میکسر های دیجیتالی استفاده می‌شود.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر