جک اینسرت در میکسر

جک اینسرت در میکسر

جک اینسرت در میکسر های صدا

جک اینسرت ( Insert ) در میکسر برای ورودی و خروجی هزمان صدا ساخته شده است. اگر یادتان باشد در مطلب قبلی (ورودی لاین در میکسر) به شما گفتم که از ورودی میکروفن ( Mic ) و لاین ( Line ) به طور همزمان استفاده نمی‌شود.

یا حداقل من پیشنهاد می‌کنم به طور همزمان از این دو استفاده نکنین. چون این کار باعث به وجود اومدن تداخل در سیگنال های صدا می‌شود. البته این جک برای خروجی گرفتن از صدا هم استفاده می‌شود. اینسرت یک کانکتور از نوع TRS است. یعنی اگه یادتون باشه تنها فرقش با ورودی لاین ، دو کاناله ( Stereo ) بودن آن است.

یه چیزی که در اینجا وجود داره این هست که ما توی میکسر های دایناکورد در هر ردیف صدا یه اکولایزر داینامیک داریم. البته من در مورد این بخش در آینده ای نه چندان دور به طور کامل مطلب می‌زارم.

ولی فقط در همین حد بدانید که در هر لاین سه تا چهار ولوم برای اکولایزر داینامیک وجود دارد. کار این ولوم ها تنظیم زیر و بم صدای ورودی است. این ولوم ها در زیر ولوم گین ( Gain ) قرار دارد.

معمولا این ولوم ها در میکسر های متفاوت با نام های HI ، LO ، MID و KHz شناخته میشن. چیزی که در این مطلب میخوام به اون اشاره کنم این هست که اگر شما یک فیش به ورودی اینسرت وارد کنید ، این امر باعث از کار افتادن اکولایزر داینامیک یک ردیف می‌شود. در میکسر کنترل خروجی اینسرت با استفاده از ولوم گین انجام می‌شود.

معمولا از جک اینسرت ( Insert ) برای اتصال کمپرسور یا افکتور یا خروجی گرفتن از صدا برای صدابرداری استفاده می‌شود. خب کاملا منطقی است که در صورتی که شما از این جک خروجی بگیرید ، افکت های اعمال شده در ردیفی که از آن خروجی می‌گیرید در خروجی اینسرت اعمال نمی‌شود. یعنی صدا کاملا خشک است. در شکل زیر مدار خروجی و ورودی به جک اینسرت رسم شده است.

 

گرفتن خروجی و ورودی از جک اینسرت در میکسر

 

گرفتن خروجی و ورودی از جک اینسرت در میکسر

خب چن تا نکته در اینجت وجود داره. اول اینکه برای اتصال مدار بالا به دستگاه از کابل با کیفیت و مرغوب استفاده کنید. استفاده از کابل های غیر استاندارد برای مدار بالا ممکن است باعث ایجاد نویز در تبدیل شما شود.

یا ممکن است در اثر اتصالی سیم های کابل آسیب های جدی‌ای به دستگاه میکسر یا دستگاه های متصل به تبدیل به وجود بیاید. اگر سیم اتصالی پیدا کند به احتمال زیاد کل لاین ( Line ) دستگاه اصلی می‌سوزد که ممکن است توی این اوضاع خرج زیادی روی دست شما بزاره. دوم اینکه باید یک فیش استریو به ورودی اینسرت وارد کنید و اگر یک فیش تک کاناله ( Mono ) به این بخش وارد کنید ، صدای میکروفن اصلی قطع می‌شود.

پیشنهاد من این است که حدالامکان از این بخش استفاده نکنید. اگر هم این کار را انجام می‌دهید خیلی دقت کنید که نوع لحیم ها و کابل تبدیل سالم باشد. پیشنهاد می‌کنم هر دفعه که می‌خواهید از این کابل استفاده کنید ، لحیم هیا آن‌را چک کنید. و کابل را بعد از هر بار استفاده در جایی قرار دهید که آسیبی به کابل وارد نشود. یا خراب نشود.

 

گرفتن خروجی و ورودی از جک اینسرت در میکسر

 

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر