آیوکس در میکسرهای دایناکورد

آیوکس در میکسرهای دایناکورد

خروجی آیوکس در میکسر

خروجی آیوکس ( Aux Send ) معمولا برای گرفتن خروجی برای اتصال افکتور، پاور ( تقویت کننده صدا ) یا رکورد استفاده می‌شود. البته در مواردی از این خروجی برای اتصال باند های اکتیو نیز استفاده می‌شود که خیلی معمول نیست.

اکثرا برای باند های اکتیو از خروجی مون ( Mon ) استفاده می‌کنند. خروجی های آیوکس ( Aux ) برای گرفتن خروجی صدا با طول سیم بلند استفاده می‌شود. یعنی برای گرفتن خروجی با طول زیاد و بدون نویز از این خروجی ها استفاده می‌شود.

به نظر من اینکه شما از این خروجی ها برای باند های اکتیو خود استفاده کنید، کار اشتباهی است چون خود کمپانی دایناکورد این خروجی‌ها را برای ریکورد به شما پیشنهاد می‌دهد.

در مواردی شما خارج از صدای خروجی اصلی خود برای پخش زنده (Live) داخل پلتفرم های مجازی مانند اینستاگرام نیاز به خروجی صدایی دارید که دارای میزان افکت کمتری به نسبت صدای اصلی باشد. در این صورت می‌توانید از خروجی های AUX استفاده نمایید.

رکورد گیری از خروجی های آیوکس

برخی از میکروفن ها که معمولا از نوع خازنی هستند برق “Phantom Power” یا همان “48+” استفاده می‌کنند. در میسر های دایناکورد شما این قابلیت را ندارید که برای هر لاین این امکان را ایجاد کنید.

در میکسر های دایناکورد ( ویا بیشتر میکسر های آنالوگ ) ای قابلیت برای یکسری لاین به صورت کلی فراهم است. زمانی که شما یک میکروفن سقفی را به دستگاه متصل می‌کنید، در بیشتر موارد صدای این میکروفن را از باند ها پخش نمی‌کنید.

و یا بهتر بگم، صدای میکروفن سقفی را فقط ضبط می‌کنید.

برای این کار شما به یک خروجی به جز خروجی های مستر ( Master ) و رکورد ( REC Send ) احتیاج دارید که پیشنهاد من خروجی های آیوکس ( Aux ) می‌باشد. خروجی های آیوکس ( Aux ) دارای افکت مستقل و مونو ( Mono ) است.

اگر می‌خواهید از این خروجی ها برای رکورد گیری استفاده کنید باید یک رابط درست کنید که یکسر آن رابط فیش هدفونی “TRS” قرار دارد و یکسر آن فیش بنونی ( TS ) . ( فیش TRS برای اتصل به لبتاب و فیش بنونی برای اتصال به میکسر ).

البته شما می‌توانید متناسب با نوع دستگاه رکوردر از فیش بنون به بنون ( TS ) یا بنون ( TS ) به کَنون نیز استفاده کنید. چون در حال حاضر خیلی از رکوردر ها دارای ورودی بنونی و کنونی هستند.

همیشه سعی کنید از کابل های مرغوب برای اتصالات و تبدیل ها استفاده کنید. استفاده از کابل های غیر مرغوب می‌تواند باعث ایجاد نویز در رکورد شما شود. فراموش نکنید که برای خروجی گرفتن از خروجی های آیوکس ( Aux Send ) باید ولوم آیوکس ( Aux ) ردیف صدایی که می‌خواهید از آن خروجی بگیرید باز باشد.

دکمه آیوکس پست در میکسر

این دکمه ( Aux Post ) اگر فعال باشد تمام خط آیوکس ( Aux ) به فیدر های صدا اختصاص داده می‌شود. یعنی اگر فیدر ردیف صدا تغییر کند ، صدای خروجی آیوکی ( Aux ) هم تغییر می‌کند.

به مفهومی دیگر خط های AUX به فیدرها (faders) وابسته خواهد شد و با تغییر فیدرها (faders) خروجی صدای AUX شما نیز تغییر خواهد کرد.

فیدر های آیوکس در میکسر

فیدر های آیوکس ( Aux Fader ) برای کنترل و تنظیم حجم صدای خروجی از خروجی های آیوکس ( Aux )، استفاده می‌شود. همان طور که در بالا تر توضیح دادم، از خروجی های آیوکس ( Aux Send ) برای رکورد صدا نیز استفاده می‌شود.

هنگام رکورد صدا در حالت زنده ( Live ) از طریق یو‌اس‌بی ( USB ) یا کابل می‌توانید از این فیدر ( Fader ) استفاده کنید.

نحوه اعمال صدا در خروجی آیوکس

برای اعمال صدا در خروجی‌های AUX میکسر های دایناکورد به ترتیب افعال زیر را انجام دهید:

  • ابتدا خروجی آیوکس ردیف صدایی که می‌خواهید از آن خروجی بگیرید را باز کنید.
  • سپس فیدر های مربوط به همان خروجی را باز کنید. ( در اینجا خروجی های “Aux” )
  • دقت کنید که دکمه آیوکس پست ( Aux Post ) خاموش باشد.
  • سپس می توانید با اتصال کابل های بنونی ( TS ) یا یو‌اس‌بی ( USB ) از خروجی آیوکس ( Aux Send ) صدا بگیرید.
  • دقت کنید که صدا را بیش از حد زیاد نکنید تا باعث دیستوردت شدن و ایجاد نویز نشود.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر