تفاوت بین کامپوننت و کواکسیال

تفاوت بین کامپوننت و کواکسیال

کامپوننت یا کواکسیال؟ و چرا ؟

یک سوالی که برای خود من به وجود آمده بود این بود که کامپوننت یا کواکسیال ، کدام بهتر است؟ کامپوننت در حقیقت همان کواکسیال می‌باشد که اجزای آن تفکیک شده است.

بدین معنی که در یک اسپیکر معمولی وکواکسیال تمام اجزاء ( تیوتر، ووفر ) در یک مجموعه قرار دارند ولی در کامپوننت این اجزاء از همدیگر جدا می باشند و بوسیله یک کراس اوور ( پسیو ) حوزه فعالیت و رنج فرکانسی خاصی برایشان تعریف شده است.

( در واقع کامپوننت بطور معمول از یک جفت ووفر، یک جفت تیوتر و یک جفت کراس اوور تشکیل شده است. ) بدین ترتیب که فرکانس‌های پایین و رنج وسط برای ووفر و فرکانس‌های وسط به بالا برای تیوتر آماده و ارسال می گردد.

مزایای تفاوت بین کامپوننت و کواکسیال (کامپوننت یا کواکسیال)

  • بعلت وجود کراس اوور، کامپوننت صدای بهتری نسبت به کواکسیال دارد و هرچه دقت کراس اوور بیشتر باشد صدای نهایی بهتر خواهد بود.
  • قیمت کامپوننت ها نیز گران‌تر است ( بطور معمول 12db/octبرای تیوتر و6db/oct برای ووفر در نظر گرفته می‌شود ).
  • باتوجه به اینکه کراس اوور صدا را آنالیز کرده و فرکانس تفکیک شده را برای تیوتر، ووفر آماده می‌کند ، پس براحتی می‌توان گفت بعلت حذف فرکانس‌های مزاحم وغیر ضروری، کامپوننت از لحاظ توان خروجی صدا نیز از اسپیکر هم تراز خود قوی تر بوده و می‌تواند وات خروجی بیشتری داشته باشد.
  • با توجه به جدا بودن اجزای کامپوننت شما قادر خواهید بود که بهترین حالت و بهترین موقعیت را برای تیوتر و ووفر در نظر بگیرید که این مساله می‌تواند در بهبود صدای نهایی بسیار موثر باشد.
  • منفک بودن بودن اجزای کامپوننت می‌تواند این موقعیت را پیش آورد که برای تیوتر از هد سینگ ( موادی مشبک از جنس آلومنیوم برای خنک کردن ) استفاده شود و امکان سریع‌تر خنک شدن آن‌را فراهم آورد. در کامپوننتها با توجه به جدا بودن محل قرار گیری ووفر و تیوتر می‌توان از داس کپ برای جلوگیری از ورود آشغال وبراده به درون کویل استفاده کرد.
  • در اکثر کراس اوورها شما قادر به تنظیم شدت و تغییر فرکانس خواهید بود که کمک زیادی به شما برای رسیدن به صدای مطلوب می کند.
  • در ساختمان کراس اوور ها معموال از خازن‌های عدسی یا لامپ‌ها و یا سایر موارد استفاده می‌شود که وظیفه حفاظت از تیوتر را در شدت صدای بالا و مخصوصا هنگام دیستروشن ( بهم ریختگی صوتی در اثر فشار زیاد ) دارد و این مساله می‌تواند سلامتی تیوتر را تضمین کند.
  • در کامپوننتهای 3way امکان طراحی و ساخت میدرنجهای بزرگتر و کارا تر نسبت به کواکسیال ها میسر می باشد.

ودر نهایت شما در کامپوننت ها با توجه به ابزار آلاتی که در داخل پک است می‌توانید تیوتر را در زوایای مختلف و حالتهای دلخواه نصب کنید.

 

مزایای تفاوت بین کامپوننت و کواکسیال (کامپوننت یا کواکسیال)

 

معایب تفاوت بین کامپوننت و کواکسیال (کامپوننت یا کواکسیال)

  • با توجه به قدرت بالای کامپوننت‌ها شما در اکثر مواقع برای درایو کردن آن‌ها نیازمند آمپلی فایر هستید.
  • قیمت کامپوننت‌ها از کواکسیال‌های هم سطح خود بیشتر است.
  • با توجه به چند تیکه بودن کامپوننت‌ها نصب و راه اندازی آنها مشکل‌‍تر از یک بلندگو خواهد بود.
  • ودر آخر 2 نکته تکمیلی : اول اینکه کامپوننت‌ها غالبا گرد هستند ولی کامپوننت‌های بیضی هم گه‌گاه دیده می‌شود و دوم اینکه کامپوننت‌ها عموما 2way هستند ولی کامپوننت‌های 3way هم موجود و در دسترس هستند.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر