خروجی های دستگاه دایناکورد

خروجی های دستگاه دایناکورد

خروجی های میکسر دایناکورد

در دستگاه های دایناکورد به جز خروجی های مون ( Mon ) و آیوکس ( Aux ) یکسری خروجی وجود دارند که شامل خروجی مستر اصلی، خروجی مستر بی و خروجی هدفون می‌باشد.

خروجی مستر اصلی

خروجی مستر اصلی دایناکورد ( Master A Out ) از نوع “XLR” استریو است. برای اتصال به پاورها و باند های اکتیو بکار می‌رود. تنظیمات کل سیستم بر روی این خروجی تاثیر مستقیم دارد.

یعنی تنظیمات اکولایزر پارامتریک، اعم از گین ( Gain )، سوییچ ها، افکتها ( Fx ) و ولوم های پن ( Pan ) است. به زبانی ساده تر به جز خروجی های آیوکس ( Aux )، مون ( Mon )و افکت سند ( Fx Send ) مابقی تنظیمات به این خروجی مربوط هستند.

خب اگر دقت کرده باشید ما روی دستگاه های دایناکورد یک اکولایزر گرافیکی ( Graphic Equalizer ) داریم. در آینده نحوه تنظیم این اکولایزر را به شما توضیح خواهم داد. فقط این موضوع را بدانید که اگر می‌خواهید این اکولایزر بر روی مستر اصلی اعمال شود باید دکمه “On” بالا سمت راست این اکولایزر روشن باشد.

خروجی مستر بی

این خروجی مثل خروجی مستر ای ( Master A ) است. ولی با این تفاوت که از نوع فیش “TS” است. و اکولایزر گرافیکی ( Graphic Equalizer ) بر روی مستر بی ( Master B ) تاثیر نمی‌گذارد.

البته در یک صورت اکولایزر گرافیکی ( Graphic Equalizer ) بر روی مستر بی ( Master B ) تاثیر میزاره، اگر دکمه پری پست ( Pre/Post ) روشن باشد. هنگامی که این دکمه روشن باشد مستر بی ( Master B ) با فیدر مستر ای ( Master A ) کنترل می‌شود.

یعنی تا فیدر مستر اصلی باز نباشد صدا به خروجی مستر بی ( Master B ) ارسال نمی‌شود. خروجی های مستر بی ( Master B ) با ولوم قرمز رنگ ( Master B ) کنترل می‌شود.

اگر دقت کرده باشید در کنار دکمه پری پست ( Pre/Post ) یک دکمه دیگر نیز وجود دارد به نام استریو-مونو ( Stereo/Mono ). از این دکمه برای استریو یا مونو کردن خروجی مستر بی ( Master B ) است.

اگر این دکمه پایین باشد صدای خروجی مستر بی ( Master B ) به صورت مونو ( Mono ) است. و اگر بالا باشد خروجی مستر بی ( Master B ) به صورت ( Stereo ) می‌باشد.

خروجی هدفون

خروجی هدفون ( Phones ) یک جک استریو ( Stereo ) برای اتصال هدفون با آمپدانس 32 تا 600 اهم است. سیگنال های صوتی از ردیف های صدا با دکمه پی‌اف‌ال ( PFL ) فعال و به این خروجی ارسال می‌شود.

زمانی که هیچ دکمه پی‌اف‌ال ( PFL ) فعال نیست فقط سیگنال خروجی مستر اصلی به این خروجی ارسال می‌شود. کنترل خروجی هدفون ( Phones ) با ولوم مشکی رنگ “Phones” انجام می‌شود.

سوالات متداول

با توجه به اینکه در مورد این مطلب یکسری سوالات به طور متداول برای کاربران ایجاد می‌شود، در اینجا قصد دارم یکسری از این سوالات را جواب بدم.

اتصال کابل USB به دایناکورد

شما از طریق یک کابل USB 2.0 می‌توانید دستگاه دایناکورد خود را به یک کامپیوتر، لبتاب، تبلت ویا حتی برخی از میکسرهای دیجیتال متصل کنید. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که سیستم عامل این دستگاه‌ها حتما باید ویندوزی یا لینوکسی باشد.

البته نمیدانم که در سیستم عامل های اپل درایور های این دستگاه قابل تعریف است یا نه ولی احتمال می‌دهم باتوجه به اینکه درایور های دایناکورد بر روی لینوکس قابل تعریف است بر روی سیستم های اپل نیز قابل تعریف باشد.

شما از طریق یک کابل میتوانید دستگاه دایناکورد را به عنوان یک کارت صدا به کامپیوتر خود متصل کنید. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از این کابل صدای برخی از کانال های میکسر را به صورت مستقیم رکورد کنید.

اما نمی‌توانید از طریق لبتاب یا کامپیوتر صدایی را از روی میکسر پخش کنید. در واقع دایناکورد یک کارت صدا در اختیار شما قرار داده که فقط می‌توانید از طریق آن صدای میکسر را دریافت کنید و این کارت صدا ورودی نخواهد داشت.

بر روی دستگاه یک محل اتصال کابل به نام Digital audio interface وجود دارد، برای درک بهتر این مطلب پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را بخوانید:

خروجی های میکسر دایناکورد

خروجی های یک میکسر دایناکورد از نوع CMS شامل خروجی های مون (MON)، خروجی های آیوکس (AUX)، خروجی های مستر (Master) و خروجی های رکورد می‌باشد. البته شما از هر یک از فیش های اینسرت نیز می‌توانید خروجی بگیرید، به علاوه این ها شما می‌توانید با اسفاده از یک کابل USB 2.0 از میکسر خروجی دیجیتال بگیرید.

میکسر های پاورمیت (powermate) تمامی خروجی های میکسر های CMS را دارند، به علاوه این که این میکسر ها شامل دو عدد خروجی اسپیکون نیز می‌شوند. که شما از طریق این خروجی ها میتوانید باند های پسیو را به دستگاه خود متصل کنید.

بدیهی است که باید به توان میکسر و توان هر کدام از این باند ها نیز توجه داشته باشید، ممکن است عدم توجه به این موارد به تجهیزات شما آسیب برساند.

اتصال باند اکتیو به دایناکورد

شما برای اتصال یک باند اکتیو (بلندگوی فعال) به میکسر خود می‌توانید از خروجی های MON و یا AUX استفاده نمایید.

اما قبل از اینکه بخواهید چنین کاری انجام دهید، پیشنهاد می‌کنم مقالات زیر را مطاله فرمایید تا با توجه به قابلیت ها و محدودیت های هر کدام از این دو خروجی تصمیم درست‌تری بگیرید.

خروجی های آیوکس و مون از مهمترین خروجی های دستگاه دایناکورد می‌باشند.

تفاوت صدای مونو و استریو

صدای مونو و استریو

این موضوع یکی از بدیهی ترین مسائل در کار های صوتی حساب می‌شود و یادم هست که قبلا هم راجب آن توضیح داده ام. به طور کلی مفهوم واژه “mono” به معنای تک، یک، مجرد، تنها ترجمه می‌شود.

وقتی می‌گوییم یک صدا به صورت مونو است یعنی تک است. اگر شما اهل گوش دادن به موسیقی‌های با کیفیت هستید حتما متوجه این امر شده‌اید که صدایی که از اسپیکر چپ پخش می‌شود با صدایی که از اسپیکر راست خش می‌شود متفاوت است.

به این نوع صدا، صدای استریو می‌گویند؛ یعنی به مفهومی ساده تر یک صدای استریو از دو صدای مونو یا تک تشکیل شده است.

افکت مونو و استریو

به همین ترتیب افکت استریو افکتی است که از دو افکت مونو تشکیل شده است، یعنی اگر شما حرفه ای باشید می‌توانید با دو افکت مونو یک افکت استریو تولید کنید. البته ترکیب دو افکت مونو با یک افکت استریو کمی متفاوت است ولی این کار شدنی است.

به این نکته هم توجه کنید که تغییر یک افکت استریو به شدت راحت تر و سریعتر از تغییر یا اصلاح دو افکت مونو به صورت همزمان می‌باشد. این‌ها را گفتم تا در نهایت به این برسم که در افکت استریو؛ افکتی که بر روی صدای چپ اعمال می‌شود با افکتی که بر روی صدای راست اعمال می‌شود متفاوت است.

در میکسر دایناکورد یکسری از خروجی ها به صورت مونو یا تک کاناله، و یکسری از خروجی ها به صورت استریو یا دوکاناله می‌باشند. شما در میکسر های دایناکورد با این مواجه نمی‌شوید ولی تا این حد خوب است بدانید که در بحث صدا های چند کاناله، ما تعداد کانال های بیشتری نیز داریم.

مثلا شاید دیده بالشید که بر روی برخی از کارت های صدا از نوشتار 7.1 یا 5.1 استفاده می‌کنند. این نوشته ها بر روی جعبه برخی از مادربرد ها نیز وجود دارد و نشان دهنده تعداد کانال های ورودی و خروجی کارت صدای مادربرد است.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر
نظرات
04/08/1401 07:31 ب.ظ
سلام. آیا صدای خروجی فون خشکه یا افکت بهش اعمال میشع؟
04/08/1401 07:32 ب.ظ
سلام
صدای خروجی فون در حالت عادی همان صدای مستر است ، البته کیفیت آن کمی از صدای مستر پایین تر است ولی دارای افکت است.
در صورتی که شما دکمه های pfl هر کدام از ردیف های صدا را روشن کنید صدای مربوط به آن ردیف پخش میشود.
پس اگه دکمه pfl میکروفون خواننده به تنهایی روشن باشد ، صدا خشک شنیده می‌شود…
نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که فیدر ها بر روی مدار pfl اعمال نمی‌شون یعنی اگه دکمه psl افکت (fx) را بزنید 100% افکت وارد مدار صدای خروجی فون می‌شود.
در جواب سوالتون میتونم بگم ، در صورتی که تمامی دکمه های pfl خاموش باشد و صدای مستر دارای افکت باشد ؛ صدای خروجی فون هم باید با افکت شنیده شود …
اگر چنین اتفاقی نمی‌افتد شاید افکت شما بسیار کم است یا دستگاه شما مشکل فنی دارد…
04/08/1401 07:33 ب.ظ
در حالت عادی بهش افکت اعمال میشه ، ولی کیفیت صدا زیاد نیست
میتونی با دکمه های pfl یه کاری کنی بهش افکت اعمال نشه
اگه قصد داری از این خروجی برای پخش زنده استفاده کنی بهت پیشنهاد میکنم از یه خروجی دیگه استفاده کنی
04/08/1401 07:37 ب.ظ
سلام
خسته نباشید قربان
آیا از خروجی پاور که برای اتصال به باند استفاده میشه، میتونیم به ورودی یه پاور میکسر استفاده کنیم ؟ آیا این امکان وجود داره ؟
04/08/1401 07:37 ب.ظ
خروجی پاور اصلی رو نباید به میکسر متصل کنی …
برای اتصال به یه میکسر دیگه باید از خروجی های سیگنال استفاده کنی مثل mon ، aux و…
توی بعضی از میکسر ها خروجی مستر هم به صورت جدا از خروجی پاور وجود داره که در صورتی که ازش استفاده کنی خروجی پاور قطع میشه…
نباید به هیچ عنوان خروجی که برای باند های پسیو استفاده میکنی رو به یه میکسر دیگه وصل کنی ولی میتونی از خروجی باند های اکتیو برای اتصال به یه میکسر دیگه استفاده کنی …
14/10/1401 01:43 ب.ظ
با سلام ببخشید برای باند های اکتیو به دایناکورد خروجی از مستر میگیرم صدا نویز داره و مستر باند اکتیو روی صدا تاثیر دارد و اگر ببندی صدا قطع میشود؟
14/10/1401 07:51 ب.ظ
سلام
وقتتون بخیر
در مورد اینکه صدای باند های اکتیو شما نویز داره ، یا باند هاتون ، یا کابل سیگنال و یا دستگاه دایناکورد شما مشکل داره.
میتونید از خروجی های دیگه ای برای گرفتن صدا از دستگاه استفاده کنید تا مطمئن شوید مشکل از کابل و باند است یا خود دستگاه دایناکورد شما.
بر روی باند های اکتیو برخی از موارد ولوم های Gain و Level قرار دارند. در صورتی که بر روی باند اکتیو شما ولوم Gain قرار دارد و این ولوم باز است خود این می‌تواند یکی ز دلایل ایجاد نویز در صدا باشد.
منظورتون رو در مورد مستر باند اکتیو متوجه نشدم ؛ اگه ولوم Level رو بر روی باند اکتیو ببندید، منطقی است که از باند صدایی خارج نمی‌شود.
اما اگر منظورتان این است که این ولوم موجود روی باند اکتیو بر روی صدای خود دستگاه دایناکورد تاثیر می‌گذارد یا نه ، این طور نیست و عملا ولوم های موجود روی باند صدای خود باند را تغییر می‌دهند و نهایتا صدای باند دیگری که به یک باند اکتیو متصل است.
در مورد مشکلاتتون خیلی خوب است که قبل از ثبت نظر ثبت نام کنید، چون من در حال حاضر هیچ پل ارتباطی با شما ندارم.