فیدر و چراغ های سیگنال

فیدر و چراغ های سیگنال

فیدر در میکسرها

تنظیم فیدر و چراغ های سیگنال یکی از مهم ترین ریزه کاری های کار صدا برداری محسوب می‌شود. ولوم کشویی فیدر ( Fader ) معمولا در میکسر های آنالوگ برای تنظیم حجم صدای خروجی هر لاین صدا می‌باشد.

در میکسر های آنالوگی مانند میکسرهای دایناکورد برای هر لاین صدا یک عدد فیدر قرار داره شده که به صدابردار کمک می‌کند بتواند حجم صدای هر بخش را کنترل کند. در برخی از میکسر های دیجیتال این ولوم کشویی نه تنها برای تنظیم حجم صدا بلکه برای تنظیم اکولایزر نیز کاربرد دارد و حتی در برخی از میکسر ها این فیدر ها می‌توانند تن صدای هر لاین را تغییر دهند.

یکی از نکات مهم در میکسر های آنالوگ این است که یک صدابردار حرفه ای همیشه سعی می‌کند این فیدر های کشویی را در نزدیکی عدد صفر درجه بندی شده در کنار فیدر ( Fader ) نگهدارد. سعی کنید ولوم گین و اکولایزر پارامتریک را طوری تنظیم کنید که فیدر ها نه خیلی زیاد باشند و نه خیلی کم.

به عبارت دیگر قرار نیست کم بودن ویا زیاد بودن صدای ولوم گین ( Gain ) را ولوم کشویی فیدر ( Fader ) جبران کند. از طرفی اگر ولوم گین خیلی زیاد باشد کوکترین تغییری در میزان ولوم فیدر باعث به وضوح قابل تشخیص می‌باشد و شنیده می‌شود. و این سبب می‌شود صدابردار خیلی سخت بتواند یک صدا را به نرمی کم کند.

عملا وجود ولوم های کشویی به دلیل دقت زیاد است. شما در هیچ جایی مشاهده نمی‌کنید اکولایزر های گرافیکی به صورت ولوم های پیچی تنظیم شوند. همیشه برای تنظیم اکولایزر های گرافیکی از فیدر های کشویی استفاده می‌شود چون دقت تنظیم در آنها بسیار مهم هست.

شما با استفاده از ولوم گین ( Gain ) خیلی سخت می‌توانید صدا را نرم کم کنید ولی به راحتی با ولوم های کشویی می توانید این کار را انجام دهید. کابری راحت ولوم های کشویی به گونه ای است که حتی در میکسر های نرم‌افزاری هم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

فیدر در میکسرها

 

پیشنهاد ما

من به شما صدابرداران پیشنهاد می‌کنم همیشه برای دستگاه ها جای مناسبی در نظر بگیرید. حدالامکان سعی کنید میکسر ها و تجهیزات صوتی شما یک جای مشخص و منحصر به فرد داشته باشند که فاقد رطوبت و گردوغبار باشد. سعی کنید پس از هر بار استفاده از میکسر ها یک روکش بر روی آنها قرار دهید تا گردوخاک بر روی آن نشیند.

معمولا اگر فیدر ها و مدار های آنها به طور مداوم در معرض گرد و غبار قرار گیرند باعث کاهش عمر مفید فیدر ها می‌شوند. و شما پس از مدتی شاهد این خواهید بود که صدای فیدر ناگهان کم و زیاد می‌شود یا فیدر به درستی کار نمی‌کند. با توجه به قیمت بالای تجهیزات صوتی در ایران همیشه سعی کنید تز این تجهیزات به درستی مراقبت کنید.

چراغ پیک در میکسر (فیدر و چراغ های سیگنال)

معمولا در کنار فیدر یکسری دکمه و چراغ قرار می‌گیرد. از مهمتیرن این چراغ ها ، چراغ های سیگنال ( Sig ) و پیک ( Pk ) است. معمولا چراغ پیک قرمز رنگ است. این چراغ نشان دهنده ورود حجم بالای سیگنال است.

روشن شدن این چراغ بدین معناست که سیگنال صوتی از محدوده خود خارج شده و یا با اصطلاح دیستورت شده. در این مواقع شما باید با استفاده از یکی از دو روش زیر سیگنال صوتی را به گونه ای تنظیم کنید که چراغ پیک ( Pk ) خاموش شود:

  • فراموش نکنید که این روش ها برای میکسر است و شما راه های دیگری هم برای کم کردن حجم ورودی صدا به میکسر دارید مثل ایجاد فاصله بین میکروفن و منبع صدا و…

کم کردن میزان ولوم فیدر هیچ ربطی به چراغ پیک ندارد و کم و زیاد کردن آن باعث تغییری در روشن و خاموش شدن چراغ پیک ندارد. اگر چراغ پیک به طور مداوم روشن بماند علاوه بر اینکه ممکن است به تجهیزلات شما آسیب برسد احتمالا باعث قطع شدن کانال مربوطه خواهد شد.

فراموش نکنید که با دیستورت شدن کیفیت صدای رکورد شما به طرز عجیبی نابود می‌شود. منظور اینکه صدای ضبط شده به شدت دارای خش می‌باشد.

چراغ سیگنال در میکسر (فیدر و چراغ های سیگنال)

معولا در میکسر ها در زیر چراغ پیک ( Pk ) یک چراغ سبز رنگ برای نشان دادن میزان سیگنال ورودی به دستگاه قرار می‌دهند. ناگفته نماند این در برخی از میکسر ها از چند چراغ برای نشان دادن سیگنال ورودی استفاده می‌شود.

دلیل وجود این چراغ بیشتر برای درک کردن صدای ورودی یک خط صدا کاربرد دارد. نظر شخصی من این است که ولوم گین باید به گونه ای تنظیم شود تا در زمان صحبت کردن چراغ سیگنال ( Sig ) روشن باشد و چرا پیک ( Pk ) خاموش باشد.

منظورم این است که سیگنال ورودی نه آنقدر زیاد بشد که صدا دیستورت شود و نه آنقدر کم باشد که سیگنال ورودی به زور قابل فهم باشد.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر