ورودی لاین در میکسر

ورودی لاین در میکسر

مقدمه

ورودی لاین ( Line ) معمولا برای اتصال ابزار های الکترونیکی استفاده می‌شود. ابزار های الکترونیکی مانند کامپیوتر ، لبتاب و یا هر دستگاه سیگنال سطح بالا مانند میکسر های اضافی ، افکتویا و… . هکچنین از جک لاین ( Line ) برای سری کردن میکسرها و پاورمیکسرها نیز استفاده می‌شود. البته این را هم بگویم که ورودی لاین ( Line ) یک ورودی مونو ( Mono ) است. این بدین معناست که این ولودی دارای یک کانال است و فاقد کانال های چپ و راست متمایز از هم ( Stereo ) می‌باشد. این را هم بدانید که به صداهای دو کاناله بالانس ( Balanced ) و به صداهای تک کاناله غیر بالانس ( UNBalanced ) می‌گویند.

معمولا در میکسر های آنالوگی که هم دارای کانکتور ورودی میکروفن ( XLR ) و هم دارای کانکتور ورودی لاین ( TS ) هستند ، نباید از این دو به طور همزمان استفاده کرد. چون سیگنال های ورودی باعث وجود تداخل در یکدیگر شده و در نتیجه سطح صدای ورودی شما را کاهش خواهند داد. البته این موضوع تنها مربوط به میکسر ها نیست و اگر در ورودی های هر دستگاهی مانند کامپیوتر ، دو سیگنال ورودی را به یک لاین ورودی متصل کنیم ، این دو سیگنال در صدا تداخل ایجاد می‌کنند و باعث کاهش سطح صدای یکدیگر می‌شوند.

به بیان دیگر استفاده همزمان از ورودی لاین ( Line ) و میکروفن ( Mic ) باعث تداخل سیگنال های صوتی و در نتیجه کاهش سطح صدا می‌شود. معمولا در کار های حرفه‌ای کمتر پیش می‌آید که از ورودی لاین برای ورودی صدای میکروفن به میکسر استفاده کنند. عموما این ورودی برای اتصال تجهیزات الکترونیکی دیگر به میکسر ها استفاده می‌شود. البته من دقیقا دلیل این کار را نمی‌دانم ولی حدس من این است که در برخی از میکسر ها برق 48+ یا همان فانتوم پاور به درون ورودی Line اعمال نمی‌شود.

امید وارم مطالب ارائه شده برای شما مفید باشد. به هر حال اگر در مطالب بالا هرگونه ابهام و یا مشکلی داشتید ، خوشحال میشم که آن‌را با ما درمیان بگذارید….

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر
نظرات
04/08/1401 07:25 ب.ظ
سلام، میشه همزمان یک صدا به لاین بدیم و یک صدا به ورودی میکروفن وصل کنیم؟یعنی دودستگاه مجزا که صدای مورد نظر رو تولید میکنن یکیش رو به لاین بدیم و یکیش رو به میکروفون؟
04/08/1401 07:25 ب.ظ
سلام
همان طور که توضیح دادم بهتون استفاده همزمان از ورودی لاین ( Line ) و میکروفن ( Mic ) باعث تداخل سیگنال های صوتی و در نتیجه کاهش سطح صدا می‌شود. پیشنهاد میکنم چنین کاری را انجام ندید…
کنترل میزان صدا و اکولایز صدا بسیار سخت و تا حدی نا ممکن می‌شود.
پیشنهاد میکنم از هر ردیف صدا ، یک ورودی به دستگاه داشته باشید
21/12/1401 08:13 ق.ظ
سلام استاد.الان برای پخش مداحی و....از گوشی به میکسر دایناکورد یا هر امپلی فایر دیگه ای باید گوشی رو به ورودی لاین وصل کنیم؟نمیشه با RCA وصل کرد؟
22/12/1401 07:28 ق.ظ
سلام
وقتتون بخیر
البته من کوچیک شما هستم :)
شما برای ایجاد یک سیگنال ورودی به دستگاه دایناکود می‌توانید سناریو های مختلفی داشته باشید.
من خودم اولویت رو با ورودی های RCA میزارم چون عملا این ورودی ها برای این کار ساخته شده اند...
اما اگر ورودی های RCA یک میکسر به هر دلیلی پُر شده باشد، شما باید از یک ورودی دیگر استفاده کنید که باز هم بین Line و دیگر ورودی ها حق انتخاب دارید.
برخی از افراد به اکولایز پارامتریک دقیق‌تری روی صدای ورودی نیازمند هستند و سعی می‌کنند صدای ورودی را از طریق یک کابل به ردیف های اولی دستگاه متصل کنند.
اینکه شما به RCA متصل می‌کنید مشکلی ایجاد نمی‌کند....
باتشکر