کانکتور های صدا

کانکتور های صدا

مقدمه

اگر شما هم یک صدابردار هستید یا قصد دارید یک صدابردار شوید ، لازم و ضروری است که با انواع کانکتور ها و فیش های صدا آشنا شوید. اسامی کانکتور ها خیلی مهم هستند و یه جورایی جزو پیش نیاز های کار محسوب می‌شوند. در واقع کانکتور ها برایاتصال دو کابل برای انتقال صدا به یکدیگر بکار می‌رود.

اساسا کانکتور های صدا شامل انواع و دسته های فراوانی هستند که نه دانش و نه زمان من اجازه معرفی کامل آن‌ها را نمی‌دهد. در این سایت من قصد دارم تعداد محدودی از آن‌ها را که بیشترین کاربرد دا دارند به شما معرفی کنم.

کانکتور XLR

معمولا این کانکتور برای اتصالات ( Balance ) همانند میکروفن به میکسر صدا و برای خروجی گرفتن از میکسر ها به پاور استفاده می‌شود. همچنین این کانکتور برای خروجی میکسر به باند های اکتیو نیز کاربرد دارد. خوبی این کانکتور ها عدم وجود نویز در آن‌ها است. این کانکتور شامل دو نوع نر و ماده است که معمولا از جنس نر برای ورودی سیگنال و از نوع ماده برای خروجی سیگنال استفاده می‌شود. البته که محدودیتی برای استفاده از ورودی و خروجی در این کانکتور وجود ندارد و چیزی که گفتم تنها یک قرارداد بین شرکت های سازنده تجهیزات الکترونیکی است. سه پین در این کانکتور وجود دارد :

  • پین شماره یک : شیلد یا هما اتصال به زمین است.
  • پین شماره دو : قطب مثبت
  • پین شماره سه : قطب منفی

 

کانکتور XLR

 

کانکتور TS

این کانکتور TS آنبالانس ( UNBalance ) در اندازه های یک چهارم و یک هشتم اینچ وجود دارد. معمولا از این کانکتور در میکسر ها ، پاور میکسر ها و آمپلی فایر ها استفاده می‌شود. انتقال صدا در این کانکتور به صورت تک کاناله و مونو ( Mono ) انجام می‌شود. کانکتور استاندارد حرفه ای قطری برابر با 6.35 میلی متر ( ربع اینچ ) دارد. سایز کوچکتر آن که برای دستگاه های قابل حمل همچون موبایل و لبتاب ها کاربرد دارد 3.5 میلی متری (یک هشتم اینچ ) است.

 

کانکتور TS

 

کانکتور TRS

این کاین کانکتور به صورت بالانس ( Balsnce ) است که در اندازه های یک چهارم و یک هشتم اینچ وجود دارد. معمولا از این کانکتور برای لاین ( Line ) و انتقال صدا به صورت استریو ( Stereo ) استفاده می‌شود. البته ناگفته نملاند که این کانکتور برای ریکورد ها نیز کاربرد فراوانی دارد. در برخی از میکسر ها شما خواهید دید که جکی به نام اینسرت وجود دارد که این جک کاربرد های مختلفی دارد و من در مطلبی جدا به آن می پردازم. فقط این را بدانید که این کانکتور برای خروجی گرفتن از جک اینسرت نیز کاربرد دارد. از جمله میکسر های دارای این جک میکسر های دایناکورد است.

 

کانکتور TRS

 

کانکتور RCA

این کانکتور به صورت آنبالانس ( UNBalance ) است. از این کانکتور هم برای انتقال صدا و هم برای انتقال تصویر استفاده می‌کنند. قطعا شما هم این کانکتور ها را دیده اید. ای کانکتور ها به کابل های AV متصل می‌شوند. در تلویزیون ها این کانکتور ها برای انتقال صدا و تصویر از دستگاهی دیگر مثل DVD یا VCD ها استفاده می‌شود. در میکسر های دیجیتالی ، آنالوگ و دی‌جی نیز این کانکتور ها برای ورودی و خروجی صدا کاربرد دارد. معمولا در میکسر ها بخشی به نام رک‌سند ( REC Send ) یا ریکورد و… وجود دارد که برای ضبط صدا استفاده می‌شود. معمولا در میکسر های آنالوک ، کانکتور این بخش دارای کانکتور RCA می‌باشد. از جمله این میکسر ها می‌توان به میکسر های دایناکورد اشاره کرد.

 

کانکتور RCA

 

کانکتور Speakon

این کانکتور برای اتصال تقویت کننده ها ( پاور ها ) کاربرد دارد. اما بیشترین کاربرد آن برای اتصال باند هاست. به علت قابلیت اینکانکتور در قفل شدن ، این کانکتور قابلیت های بسیاری دارد. در پشت میکسر ها معمولا 2 کانکتور Speakon وجود دارد که برای خروجی صدا به باند ها و بلندگو ها کاربرد دارد.

 

کانکتور Speakon

 

کانکتور Powercon

در نگاه اول تین کانکتور بسیار شبه کانکتور Speakon است. و تغریبا می‌توان گفت تغریبا از همان ساختار در آن استفاده شده است. از این کانکتور برای انتقال برق به باند های اکتیو استفاده می‌شود. این کانکتور قابلیت عبور جریان پیوسته تا 40 آمپر را داراست. و به خاطر داشتن بدنه پلاستیکی محکم در برابر ضربه مقاوم است. به عبارت دیگر خیالمان راحت است که هیچ جوره نمی‌شکند. یکی دیگر از مزایای این کانکتور این است که چون شبیه به کانکتور های Speakon است ، قابلیت قفل شدن دارد.

 

کانکتور Powercon

 

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر