آموزش دوره نتورک پلاس

آموزش دوره نتورک پلاس

اولین سوالی که ممکن هست ذهن هر فردی رو به خودش مشغول کنه اینه که نتورک پلاس چی هست؟

یه شرکتی وجود دارد بنام comptia (کامپتیا) که برای اولین بار این شرکت تصمیم گرفت یکسری دوره های کاربردی (handson) برای دانشجویان تعریف میکنم که میخواهند راجب یک شغل یا رشته تصمیم گیری کنند.

یعنی برای مثال من به عنوان یک دانشجو میخواهم بدانم که که فلان رشته تخصصی در آینده به درد من میخورد یا نه؟ و یا اصلا من قدرت درک و تحلیل یک شغل را دارم یا نه.

وجود چنین درس هایی به ما کمک میکند که از اول وارد شدن به یک حوزه تخصصی بدانیم که این رشته اصلا با روحیات و نوع تفکر ما سازگار هست یا نیست.

خیلی نمیخوام راجب شرکت کامپتیا توضیح بدم ، هر کدام از ما میتونیم با یک سرچ ساده داخل گوگل از این شرکت و دوره هایی که برگزار میکنه کلی اطلاعات کسب کنیم.

فقط اینم بگم خود موسسه کامپتیا ادعا میکنه که غیر انتفاعی هست و سودی از طریق این کلاس ها و آموزش ها نمیگیره؛ در حالی که این موسسه مثل همه موسسات دیگه درامد زیادی برای آموزش و برگذاری امتحانات این دوره ها کسب میکنه.

تمامی این دوره ها با plus معرفی میشوند مثل موارد زیر:

  • Network +
  • Server +
  • Security +

پس ما داریم این مقالات رو میخونیم که یه دید و نگرشی راجب دوره نتورک + (شبکه)  داشته باشیم. یادگیری چنین دوره هایی برای ما عالی هست ولی در کشور عزیز ما (ایران) به دلیل وجود یکسری تحریم ها امتحانات این شرکت برگذار نمی‌شود.

اینم می‌خوام در نظر داشته باشیم که شما اگه تمام این دوره ها رو هم در روزمه کاری خود داشته باشید ، با وجود این کار تخصصی در شرکت ها به شما نمی‌دهند.

چون این دوره ها صرفا قرار است برای معرفی یک تخصص باشد و نه برای یادگیر آن تخصص. چیزی که ما در اینجا به بیان آن میپردازیم یک خلاصه ای در مورد نتورک پلاس هست.

ومن با توجه به گفته های استاد خودم و با توجه به نتیجه ای که یکسالی هست بهش رسیدم، هیچ مقاله و دوره‌ی فارسی در زمینه شبکه های کاپیوتری به زبان فارسی کامل نیست.

و اکثر این دوره ها دارای نواقصی می‌باشند. پس من به شما پیشنهاد می‌کنم همزمان یا پس از سپری کردن این دوره حتما به فکر خواندن کتاب ها و مقالات انگلیسی در حوزه network + باشید.

گستردگی و عمق مطالبی که شما به زبن انگلیسی میتوانید پیدا کنید خیلی بیشتر از مقالات و منابع زبان فارسی در اینترنت می‌باشد.

برای خود من هم اوایل کار بسیار دشوار بود که مقالات انگلیسی را مطالعه کنم ولی به مرور زمان متوجه شدم با خواندن مقالات انگلیسی خیلی زودتر میتونم به نتیجه دلخواهم برسم.

توی این پروسه ی یادگیری شما به یکسری دانش اولیه هم ممکن هست نیاز پیدا کنید که در طول یادگیری من به شما پیشنهاد میکنم یا هر جایی رو متوجه نشدید سرچ کنید یا از طریق بخش نظرات از من راهنمایی بگیرید.

مفاهیمی که شما یادمیگیرید باید مرتبا برای خودتون یادآوری کنید و هر روز با این مفاهیم سرو کله بزنید تا این مفاهیم رو فراموش نکنید.

بیش از 80 درصد از دوره‌ی نتورک پلاس شامل تعاریف و مفاهیم می‌شود و شما در این دوره خیلی قرار نیست کار عملی انجام دهید.

نتورک پلاس برخلاف خیلی از دوره های دیگه راجب محصول خاص و یا شرکت خاصی نیست. برای مثال دوره mcse در مورد محصولات و سرویس های ماکروسافت هست ولی در نتورک پلاس ما قرار نیست راجب محصول یا شرکت خاصی بحث کنیم.

یا دوره های ccna و ccnp مبتنی بر محصولات و تجهیزات شرکت سیسکو هست. اصطلاحا به دوره هایی مثل network + دوره های vendorless می‌گویند.

شما باید تما سعی خودتون را به کار ببرید که توی دوره ها مفهوم یادبگیرید. چیزی که شما را می‌تواند از هزاران نفر دیگر متمایز کند همین یادگیری مفاهیم است.

مبانی نتورک پلاس

خب در نتورک پلاس قرار هست ما چه چیز هایی رو یاد بگیریم؟

  • شبکه چیست؟
  • شبکه چه کاربردی دارد؟
  • شبکه چه انواعی دارد؟
  • چگونه انواع شبکه دسته بندی می‌شود؟
  • فلسفه وجودی شبکه های کامپیوتری چیست؟
  • صحبت در مورد osi
  • یادگیری پورتکل ها
  • یادگیری استاندارد ها و پوت ها
  • یادگیری بخشی سرویس ها و خدماتی که ارائه می‌کند
  • در دنیای شبکه ما یکدیگر را چگونه شناسایی می‌کنیم؟
  • راه های شناسایی در دنیای شبکه چیست؟

هدف ما این هست که در انتهای این دوره به صورت مفهومی همه این موارد را یادبگیریم. برای مثال ما قرار نیست یادبگیریم که چگونه ping بگیریم؛ قرار است بفهمیم که ping چیست.

تقریبا همه می‌توانند را جب اینکه ping چه کاربرد هایی دارد توضیح بدن، اما من و شما باید یادبگیریم ping چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌‍دهد.

Ping چیست؟

Ping در اصل یک نرم افزار هست (یک اپلیکیشن است.) که به ما کمک می‌کند یکسری اطلاعات در اختیار ما قرار بدهد. Ping یک سولوشنی رو در اختیار ما قرار می‌دهد که برای مثال ارتباط بین دو کامپیوتر را برسی کنیم. یا برای مثال فاصله زمانی بین تجهیزات را برسی کنیم و خیلی از موارد دیگر...

هدف اصلی دوره نتورک پلاس این است که شما در پایان این دوره به این نتیجه برسید که آیا میتونید در این حوزه فعالیت کنید یا نه!

اگر در پایان دوره به این نتیجه رسیدید که میتونید در این حوزه فعالیت کنید، بعد از این دوره باید به سراغ دوره های تخصصی تر بروید همانند mcse یا ccna و...

معمولا افرادی که به کار های گرافیکال علاقه دارند دوره های mcse را انتخاب می‌کنند و افرادی که می‌خواهند به صورت غیر گرافیکال روی تجهیزات و زیرساخت سیسکو کار کنند، دوره‌ی ccna را انتخاب می‌کنند. البته من خودم دوره mcse را ترجیه میدم زودتر از ccna بخونم... شما اول و آخر قضیه باید هر دوی این دوره ها رو یاد بگیرید.

بعد از این دو دوره شما به صورت تخصصی تر باید به سمت virtualization و clouding بروید چون دنیا در حال رفتن به این سمت است.

برای افرادی که تمایل دارند در خارج از کشور مشغول به کار شوند، یادگیری دوره های سیسکو همانند ccna و ccnp بهتر است چون تمایل شرکت ها برای گرفتن نیرو در این حوزه از سایر کشور ها بیشتر است.

شرکت ها ترجیه می‌دهند فردی که به تازگی از کشور دیگری مشغول به کار شده در جایگاهی فعالیت کند که زیاد مستقیما با نیروها ارتباط نداشته باشد، چون ممکن است با فرهنگ آن کشور آشنایی نداشته باشد.

شما به عنوان یک فردی که mcse یادگرفتید با کاربر تماس مستقیم دارید و زبان و فرهنگ برای شما دغدغه است.

برای همین اگر شما برنامه‌ی مهاجرتی دارید ممکن است در ccna موفق تر باشید.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر