میکسر های دیجیتال

میکسر های دیجیتال

میکسر دیجیتال چیست؟

در واقع میکسر های دیجیتال کامپیوتر هایی هستند که کار های صوتی را از طریق مدار های دیجیتالی انجام میدهند و نه از طریق مدار های آنالوگ ؛ برای همین قابلیت های بیشتری نسبت به میکسر های آنالوگ دارند.

ضعف میکسر های آنالوگ

بزرگ ترین عیب دستگاه های آنالوگ ، دسترسی غیر مستقیم به افکت ها هست. برخی از افکت ها ، همانند اکو ، تاخیر ، اکولایزر( که خود نوعی افکت است ) و دیگر افکت ها که با مدارات آنالوگ می‌توانند ساخته شوند ، می‌توانند دسترسی مستقیم بهشان داشت و این نکته ی بسیار عالی و قابل توجهی است.

اما کار در آنجایی سخت می‌شود که به افکت های دیجیتال و یا افکت های حرفه ای ترو با تنظیمات بیش تر و تولید صدا نیاز داریم.

میکسر دیجیتال چیست؟

اگرچه که با کامپیوتر نیز می‌توان این کار ها را انجام داد اما محدود بودن کامپیوتر، و یا حتی تبلت ، برای اینکارو ورودی و خروجی ها کار را سخت تر و دسترسی را بسیار محدود می‌کند ( چه در استدیو و به خصوص هنگام لایو و اجرای زنده ).

چون برای اینکار ساخته نشده اند و هرچقدر هم که قوی باشند بازهم تعداد ورودی و خروجی هایشان محدود است. برای همین این دستگاه ها را ساخته اند.

اگر یک کامپیوتری داشته باشیم که به راحتی می‌توان بر روی آن برنامه ریخت ، ملودی ساخت و با میدی کنترلر نواخت ، ورودی های بسیاری داشته باشیم ، افکت گذاری کرد ، و تاخیر ، زمان رایز و فال افکت ، اکولایزر افکت ، وسط های افکت ، هارمونی ها ، و کلی امکانات دیگر را داشته باشد ، به آن میکسر دیجیتال میگوییم.

 

میکسر دیجیتال چیست؟

 

مزایای میکسر دیجیتال نسبت به آنالوگ

ممکن است تمامی کار های میکسر دیجیتال را بتوانیم با آنالوگ هم انجام دهیم ولی با تنظیمات بسیار پیچیده ، مدارات بزرگ اما توسط پردازنده ها ، می‌توان صدا را شبیه سازی کرد ، پس دیگر به آن همه مدار آنالوگ ، حجیم و شاید پرمصرف و گران ، نیازی نباشد.

میکسر دیجیتال تمامی این کار ها را انجام می‌دهد. بزرگ ترین عیب میکسر های دیجیتال دسترسی غیر مستقیم به تنظیمات هرکانال است.

اما می‌توان تعداد بی‌نهایتی تنظیمات برای هر کانال در نظر گرفت. ورودی و خروجی های MIDI و USB و آنالوگ ، این میکسرها را از کارت صدا بی نیاز می‌کند.

حافظه ها و پردازنده های داخلی حتی هنگامی که کامپیوتر دیگری وجود نداشته باشند ، کارآمد هستند. ارتباطات بیسیم ، آپدیت های نرم افزاری ، صفحه نمایش های رنگی و گاها لمسی ، همگی از قابلیت های این دستگاه ها هستند.

امروزه ، میکسر های دیجیتالی در بازار وجود دارند که شاید قابلیت هایشان به اندازه ی یک دایناکورد سری 2 یا 3 باشد ، اما دیگر نه از روی میکسر، بلکه از روی اسمارت‌فون یا تبلت یا لپ‌تاپ شما ، به صورت بیسیم کار انجام می‌دهند ، و هر نوازنده در کنار خود می‌تواند یک تبلت داشته باشد و خودش ، صدای خودش را تنظیم کند!( بهترین نوع دستگاه ها برای لایو دستگاه های دیجیتال هستند ).

میکسر های دیجیتال حد و مرز نداشته و دنیایی بی‌نهایت در پیش روی صدابرداران قرار می‌دهد.

معایب میکسر دیجیتال

تنها نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که اغلب میکسر های دیجیتال به صورت پاورمیکسر نیستند و اکثرا به آمپلی فایر های خارجی نیازمندند.

از جمله کمپانی هایی که که چنین میکسر هایی تولید می‌کند و در ایران نیز محصولات مورد پسندی دارد کمپانی مایداس است.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر