ولوم پن در میکسر

ولوم پن در میکسر

ولوم پن در میکسر های آنالوگ

در میکسر های دایناکورد در پایین ولوم های آیوکس ( Aux ) و مون ( Mon ) یک ولوم به نام پن ( Pan ) وجود دارد. این ولوم برای تنظیم ورود سیگنال به کانال های چپ (Left) و راست (Right) است.

به زبان ساده تر این ولوم تعیین می‌کند چه درصد از سیگنال به کانال چپ و راست برود. در خیلی از میکسر های ایستاده قدیمی این ولوم به نام بالانس (Balance) نیز شناخته می‌شود.

در برخی از میکسر ها این ولوم برای هر ردیف صدا به طور جداگانه وجود ندارد. و به جای این ولوم در کل یه ولوم بالانس برای صدای خروجی وجود دارد. خب در واقع این نوع میکسر ها امروزه کمتر پیدا می‌شود.

معمولا در میکسر ها در کنار این ولم دو حرف “R” و “L” نوشته می‌شود. که نشان دهده جهت کانال های صدا است. اگر چه این ولوم امکان خیلی ساده‌ای را در اختیار صدابردار قرار می‌دهد.

ولی این ولوم پن ( Pan ) خیلی می‌تواند کاربرد داشته باشد. این ولوم وقتی دو خواننده و یا دو مداح به طور همزمان در حال خواندن هستند کاربرد دارد.

به علاوه این ها در برخی برنامه ها به میکروفن های سقفی جهت می‌دهند. چون وقتی صدای میکروفن های سقفی به صورت استریو باشد بسیار تاثیر بیشتری توی صدا دارد. مثل برخی از موزیک هایی که به صورت لایو رکورد می‌شود.

ولوم پن در میکسر های دیجیتالی

در میکسر های دیجیتالی هم این ولوم وجود دارد. تنها فرق آن این است که در این میکسر ها ولوم پن به صورت دیجیتالی است. و تنظیم آن راحت تر است چون خود دستگاه درصد دقیق مقدار صدا های ورود به کانال های چپ و راست را نشان می‌دهد.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر