کنترل ورودی ها – مبانی پایه

کنترل ورودی ها – مبانی پایه

کنترل ورودی ها

زیر جک های ورودی در میکسر ها ، معمولا چندین عدد ولوم و پتانسیومتر ( ناب چرخشی ) ، وجود دارند. معمولا اولین ناب ، کنترل گین ( بهره ) است.

در میکسر های کمپانی دایناکورد مثل PowerMate 2200-3 بعد از ولوم گین ، ولوم های اکولایز داینامیک قرار دارد.

ولوم های اکولایز داینامیک معمولا چهار قسمت هستند. معمولا بعد از اکولایز داینامیک بخش AUX SEND یا ارسال سیگنال وجود دارد.

بهره ، میزان تقویت یا تضعیف سیگنال ورودی را کنترل می‌کند.

بیش ترین نویز در این مرحله دریافت می‌شود برای همین حتما پیشنهاد می‌شود تا از کانکتور های بالانس شده برای دادن ورودی به میکسر استفاده شود.

پری آمپلی فایر

یک میکروفون ، که به طور مستقیم به یک آمپلی فایر وصل شده ، شاید نتواند صدا تولید کند ، چون خروجی میکروفون بسیار ضعیف است.

برای همین ، خروجی میکروفون باید ابتدا تقویت شود.

پس ابتدا پری آمپلی فایرها ، این سیگنال را به قدر کافی تقویت می‌کنند تا سیگنال آماد برای ارسال به آمپلی فایر شود.

برای برخی از سیگنال هایی که از دستگاه های الکترونیکی گرفته می‌شوند و به اندازه کافی قدرتمند هستند ، و باید از گین با بهره های کمتر ، با اعداد و ارقامی در حد 15 تا 20 دسیبل ( dB ) استفاده کنیم.

تنظیم گین

برای بهترین راه تنظیم گین ، باید ابتدا گین را تا تا حدی که چراغ کلیپ به اندازه کمی چشمک بزند ، زیاد کنیم و سپس ، در حدی که آن چراغ خاموش شود ، گین را کم کنیم ، در این صورت بهترین نسبت سیگنال به نویز را خواهیم داشت و دیگر سیگنال کلیپ نیز نخواهد کرد.

در کانال های میکسر ها ، ممکن است کانکتور های اینزرت ، بعد از پری آمپلی فایر وجود داشته باشد.

این جک ها سیگنال را برای پروسسورها و یا افکت ها ارسال و پس از انجام پردازش بر روی آنها ، دوباره دریافت می‌کنند.

 

مسیر های ارسال اکسیلاری یا AUX SEND

 

مسیر های ارسال اکسیلاری یا AUX SEND

اکسیلاری ها ، یک انشعاب از سیگنال ورودی کانال می‌گیرند و آنرا به باس های خود می‌فرستند. این خروجی ها می‌توانند به دستگاه های خارجی ، متصل شوند.

اکسیلاری ها همچنین می‌توانند پست فیدر یا پری فیدر باشند.

در پری فیدر ها ، این انشعاب قبل از فیدر کانال گرفته می‌شود و حجم صدای ارسال شده بستگی به میزان ولوم های اکسیلاری دارد.

که چه حجمی از صدا فرستاده شود. اما اگر پست فیدر باشند ، حجم صدای ارسال شده به اکسیلاری ها ، از فیدر کانال نیز تابعیت خواهد کرد.

کاربرد اکسیلاری

از خروجی اکسیلاری نیز می‌توان برای ارسال به افکت به صورت پست فیدر استفاده کرد و خروجی افکت را به یک کانال دیگر متصل کرد. یا می‌توان از خروجی اکسیلاری به مانیتور ها داد.

برای کنترل مستقیم بر روی مانیتور ها ، می‌توان پست فیدر، اینکار را انجام داد. در صدا و سیما ، آکسیلاری ها در قالب کلید هایی به اسم پروگرامر ها وجود دارند.

اگر مثلا پروگرم 1 را به ورودی رادیویی وصل کرده باشیم و پروگرام 2 را به مانیتورینگ ، با فعال یا غیر فعال کردن کلید ها در هر کانال ، می‌توانیم تعیین کنیم که صدای کانال مثلا به مانیتورینگ یا فرستنده رادیویی برود یا خیر.

به علت اینکه سیگنال فرستاده شده باید معمولا عین سیگنال شنیده شده باشد ، دیگر آکسیلاری ها در این میکسر ها ، دارای ولوم نیستند.

تا مثلا صدایی که در مانیتورینگ وجود دارد عین صدایی باشد که به فرستنده رادیویی ، ارسال شود.

این مقاله را به زبان دیگر ببینید:

انصراف از نظر